Werkgeluk na de epidemie: inclusief, duurzaam en collectief.

Dit artikel is een onderzoek van Krant Werkgeluk

De toekomst van werkgeluk 

De toekomst van werk is door COVID-19 met een ferme ruk in het heden getrokken. Op kantoor is dit misschien wel het meest evident. Thuiswerken heeft digitaal vergaderen tot norm verheven en de grenzen tussen privésfeer en werkplek laten vervagen. De toekomst klopt ineens hard op de deur.

Hoe staat het met werk en werkgeluk in 2021 en post-covid? Hoe gaat ons (werk)leven eruit zien? Krant Werkgeluk vroeg toekomstonderzoeker Jeanneke Scholtens om raad. Zij beschrijft vijf trends:

Trend 1: collectief boven individueel belang

Jeanneke: ‘Nu bevinden we ons nog in een samenleving en economie die draait om de behoeften van het individu. Maar dat is een te krappe schoen geworden. Klimaatverandering en corona benadrukken het collectief belang. Groene beleggingen en duurzame producten geven een andere kijk op de wereld.

Ook collectief geluk komt meer in beeld. We gaan van welvaart naar welzijn. In plaats van bruto nationaal product (BNP) kun je een economie van een land afrekenen op zoiets als bruto nationaal geluk (BNG), een concept dat in Bhutan is ontwikkeld. Datzelfde geldt voor de World Happiness Report van de VN. De consument zal ook steeds vaker kiezen voor een duurzaam product.’ 

 

“Er komt plaats voor meer tinten grijs”
– toekomstonderzoeker Jeanneke Scholtens

 

Trend 2: Inclusiviteit boven exclusiviteit

‘Collectief betekent ook inclusief, tolerantie van minderheden is niet meer voldoende’, vertelt Jeanneke. ‘Naast Black Friday is er nu Giving Tuesday, waarbij je niet voor jezelf koopt maar aan een ander geeft. In vier Jumbo supermarkten staan Open Fridges: klanten kopen een maaltijd of een vers product, rekenen dat af en zetten het in de koelkast, zodat iemand met een krap budget het kan meenemen. En kijk naar Omroep Zwart, een omroep die iedereen ziet en hoort. Er is steeds meer sympathie voor de ander in zijn ‘andersheid’. Nu zitten we nog midden in het gevecht, in het zwart-wit denken, maar er gaat plaats komen voor steeds meer tinten grijs.’

Jeanneke Scholtens noemt zichzelf liever toekomstonderzoeker dan trendwatcher. ‘Toekomstonderzoeker dekt de lading beter, want bij het duiden van trends gebruik ik wetenschappelijke bronnen. Ik onderzoek hoe diverse ontwikkelingen op gebied van techniek, media of mentaliteit onze levenswijze gaan veranderen.’ Ze schreef het boek ‘Holy Fuck’ over de toekomst van seks en werkt nu aan een boek over genot en verslaving.

Het volledige artikel, met alle vijf de ontwikkelingen, lees je in de nieuwe editie van de Krant Werkgeluk, die eind maart 2021 verschijnt.

Dit bericht delen

Contact met Aenova

Heb jij een algemene vraag, een persaanvraag of tips/suggesties om bij te dragen aan een gelukkige werkdag? Mail naar info@aenova.nl (of gebruik het contactformulier).


Telefoonnummer

E-mailadres