MEER WAARDE UIT TIJD |
Uitstelgedrag
Uitstelgedrag, een begrip waar we ons helaas allemaal wel eens schuldig aan maken. Toch? Soms doe je dit omdat je simpelweg geen zin hebt om een bepaalde taak uit te voeren. Soms doe je dit ook omdat je denkt dat het verstandig is om eerst aan een ander project te werken voordat je verder gaat aan het “grote” werk. Het blijkt dat die strategie helemaal niet verstandig is. Maar, we hebben er ook een oplossing voor.
Wat is mere urgency dan?
Mere urgency wordt letterlijk vertaald als “louter urgentie”. Het is de psychologische benaming voor het uitstellen (uitstelgedag) van belangrijke taken door minder belangrijke taken eerst aan te pakken. Vaak gebeurt dit onbewust.
Wanneer we grote taken uitstellen, zoals het schrijven van een rapport, hebben wij als werkende mensen de neiging om eerst simpele taken uit te voeren. Zoals het beantwoorden van al je email berichtten. Het komt daarom ook vaak voor dat je mailbox volledig is opgeschoond in drukke tijden. Komt dit bekend voor?
Wanneer we het erg druk hebben of gestrest zijn voelen we een vorm van druk om taken af te maken. Het liefste dan ook zo snel mogelijk. Zo krijg je het gevoel dat je goed bezig bent in drukke periodes. Helaas neemt het ook een deel inschattingsvermogen van ons af. We vinden het moeilijk om dan realistisch in te zien welke taak nou eigenlijk prioriteit heeft.
Dit heeft als effect dan we taken gaan afronden die eigenlijk helemaal geen voorrang horen te krijgen en we dus eigenlijk tijd “verliezen” voor het belangrijke project. Wij willen zoveel mogelijk waarde uit onze kostbare tijd halen. Vandaar dit artikel, met een oplossing voor uitstelgedrag
De oplossing voor uitstelgedrag
Wij gebruiken een grote poster met daarop de Eisenhower-methode. Door deze methode toe te passen haal je veel meer waarde uit je waardevolle werktijd.
Goed idee? Wij leggen je uit hoe het werkt:
Bekijk de taken die je nog te doen hebt en plaats de taak in de bovenstaande matrix. Heeft de taak een deadline die al volgende week is? Plaats dan de taak aan de rechter kant van de matrix. Hoe belangrijk is de taak voor jou en jouw organisatie? Dit bepaalt of je het direct moet oppakken of moet delegeren aan één van je collega’s.
Dikke tip: werk met van die handige gele plakkers.
Wij kwamen deze handige video tegen:
Tijd is je meest kostbare bezit. Haal meer waarde uit jouw tijd! Wij helpen veel medewerkers met onze producten en diensten. Bekijk de websites voor meer informatie over:
TimEnterprise – Urenregistratie, tijdschrijven, plannen, beheren en sturen.
Totalmobile – Software die mobiel werken digitaliseert, productiever en efficiënter maakt.
Werkgeluklab – Wij adviseren organisaties hoe zij hun medewerkers gelukkiger, gezonder en productiever kunnen worden.