Kennisbank

Hoe gebruik ik de contractwissel-assistent?

Voor het laatst bijgewerkt op: 7 november 2024
Je bent nu hier:
Dit artikel kun je lezen in: 2 min

De contractwissel-assistent is een tool waarbij je verschillende aanpassingen bij personen kunt doorvoeren met de verschillende opties tot herberekenen en saldotransporten op één centrale plek. Onderstaande functionaliteiten kunnen worden doorgevoerd en gewijzigd via de contractwissel-assistent:

  • Afdelingswissels
  • Contractwijzigingen
  • Werkpatroon wijzigingen
  • In/uit dienstmeldingen

Deze tool wordt ook gebruikt om de wijzigingen vanuit een HRM koppeling te verwerken, deze worden aangeleverd na het uitvoeren van de koppeling.

Via de menubalk ga je naar ‘Assistenten > Contractwissel-assistent’ om bij de contractwissel assistent tool te komen.

Hierbij kom je in onderstaand venster terecht. In dit venster kun je de Persoon selecteren.

Onder de kop ‘Huidig’ wordt de situatie van voor de contractwissel of wijziging weergegeven. In de velden onder ‘Nieuw’  kun je de nieuwe situatie invullen van na de contractwissel of wijziging, de datum hiervan wordt ingegeven in het veld ‘ingangsdatum’.

Mocht iemand uit dienst gaan, dan hoef je alleen het vinkje bij ‘Uit dienst’ aan te vinken, dan zullen alle velden onder disabled worden.

Bij een aanpassing van een werkpatroon kan via tabblad ‘Werkdagen’ het patroon aangepast worden.

In tabblad ‘Opties’ vind je de mogelijke herberekeningen die kunnen plaats vinden tijdens een contractwissel actie.  

Rechten kopiëren van vorige afdelingslidmaatschap
De fiatteer- en rapportage rechten en eventuele overige instellingen worden in het nieuwe afdelingslidmaatschap overgenomen van de vorige afdelingslidmaatschap.

Rooster genereren
Als het werkpatroon vast is gesteld in het criterium, dan zal het rooster worden aangevuld met het werkpatroon.

Herberekenen (afdelingen/bedragen/werknemerstypen/aanvragen)
Bij het herberekenen worden de registraties en aanvragen aangepast naar de nieuwe situatie. Daarnaast kan er via ‘Correctieboekingen maken’ bij wijzigingen in tariefgroep of bedragen correctieboekingen worden uitgevoerd, zodat registraties worden gecorrigeerd naar het nieuwe bedrag.

CAO verlof berekening uitvoeren
Met deze optie wordt het verlof bij contractwijzigingen opnieuw berekend ten opzichte van de nieuwe situatie.

Saldotransport uitvoeren
Wanneer er een afdelingswissel plaats vindt, kan met deze optie de restsaldi  van het verlof en de plus/min uren worden overgezet naar de nieuwe afdeling.

Management persoon openen na uitvoeren
Met het selecteren van deze optie zal na het uitvoeren van de contractwissel de personentabel worden geopend, zodat er eventueel controles kunnen worden uitgevoerd of aanvullende instellingen kunnen ingesteld.

Let goed op de opties die geselecteerd zijn, deze worden automatisch overgenomen van de laatste keer dat je deze gebruikt hebt.

Het bevestigen en uitvoeren van de contractwissel doe je door ‘OK’ te selecteren. Tot slot volgt er een log van de uitgevoerde wijzigingen en berekeningen.

Contractwissel-assistent in combinatie met een HRM-koppeling

Bij een HRM koppeling worden de persoonsmutaties na het draaien van de koppeling weergegeven in de contractwissel-assistent bij het HRM Log.

Door het selecteren van de persoon in de HRM Log komen de wijzigingen die mee zijn gekomen in de HRM log naar voren in het venster onder ‘Nieuw’.

Na het verwerken de HRM log zal de desbetreffende wijziging verdwijnen uit de drop down.

Mochten bepaalde gegevens niet goed staan in de Contractwissel-assistent dan adviseren wij altijd naar de bron te gaan om na te gaan of hoe het in het HRM systeem staat.

Tags:
Kan je niet vinden wat je zoekt?
Vraag ons om een nieuw kennisbank artikel toe te voegen over jouw onderwerp.

Contact met Aenova

Heb jij een algemene vraag, een persaanvraag of tips/suggesties om bij te dragen aan een gelukkige werkdag? Mail naar info@aenova.nl (of gebruik het contactformulier).


Telefoonnummer

E-mailadres